İddianın gücü: Zayıf
İddia:
Erkeğe kadının iki misli pay verilmesi eşitlik ve adalet ilkesine aykırı büyük bir haksızlıktır.
Ayet:
Allah çocuklarınız hakkında, erkeğe iki dişinin hissesi kadar tavsiye eder...Nisa:11
Cevap:
İslami sistem adalet üzerine kurulmuştur.Öncelikle şu islami ilkeleri göz önüne alarak konuya giriş yapılmalıdır.Bugünkü sistemin kurallarıyla İslam yargılanamaz ve anlaşılamaz:
1. Erkek evlendiği zaman mehir verir, kadın ise mehir alan taraftır.
2. Kadın evlendiği zaman kocasının evine taşınır.
3. Erkek karısını geçindirmek zorundadır, Kadının çalışmak ve aile geçindirmek sorumluluğu yoktur.
4. Ana babanın sorumluluğu en büyük erkek evlattadır.
Örnek:
Bir erkek ve bir kızdan oluşan ve babalarından üç ev ve yüz elli bin lira nakit miras kalan (hesap kolay anlaşılsın diye miktarlar bu şekilde belirlendi) bekar iki kardeşin hayatını İslami ilkelere göre irdelersek:
Erkeğin aldığı pay: 2 ev + 100.000 TL Nakit
Kızın aldığı pay: 1 ev + 50.000 TL Nakit eşitsizlik var gibi görünüyor.Devam edelim;
Erkek evlenince 25.000 mehir veriyor.Bir evini kiraya verip, ikinci evinde oturuyor.
Kız evlenince 25.000 mehir alıyor.Kocasının evinde oturup, babasından kalan evi kiraya veriyor.
Sonuç: Her ikisinin de oturduğu ve kiraya verdiği bir evi ve 75.000 TL parası olmuş oluyor.Ayrıca anne sağ olmuş olsaydı erkek evladın sorumluluğunda olacaktı.
KURANDA MATEMATİKSEL HATA VAR MI?MİRAS ORANLARINDA ÇELİŞKİ VAR MI?
İddianın gücü: Kuvvetli
Hesap yapalım:
(1/3) + (1/4) + (2/3) = 1,25 !..
Burada da , miras paylaşılıyor, paylar toplanınca, mirastan daha büyük %25 daha büyük çıkıyor!..
Allah-varsa eğer- bu kadar hesap bilmez olabilir mi?
Ayetler:
Allah çocuklarınız hakkında, erkeğe iki dişinin hissesi kadar tavsiye eder. Eğer kadınlar ikinin üstünde ise, bırakılanın üçte ikisi onlarındır; şayet bir ise yarısı onundur. Ana babadan her birine, ölenin çocuğu varsa yaptığı vasiyetten veya borcundan arta kalanın altıda biri, çocuğu yoksa, anası babası ona varis olur, anasına üçte bir düşer. Kardeşleri varsa, altıda biri annesinindir; babalarınız ve oğullarınızdan menfaatçe hangisinin size daha yakın olduğunu siz bilmezsiniz. Bunlar Allah tarafından tesbit edilmiştir. Doğrusu Allah bilendir, Hakim olandır.Nisa:11
Kadınlarınızın çocukları yoksa bıraktıklarının yarısı sizindir, çocukları varsa, bıraktıklarının ettikleri vasiyetten veya borçtan arta kalanın dörtte biri sizindir. Sizin çocuğunuz yoksa ettiğiniz vasiyet veya borç çıktıktan sonra bıraktıklarınızın dörtte biri karılarınızındır; çocuğunuz varsa, bıraktıklarınızın sekizde biri onlarındır. Eğer bir erkek veya kadına kelale yollu (çocuğu ve babası olmadığı halde) varis olunuyor ve bunların ana-bir erkek veya bir kız kardeşi bulunuyorsa, her birine edilen vasiyetten veya borçtan arta kalanın altıda biri düşer; ikiden çoksalar, üçte birine, zarara uğratılmaksızın ortak olurlar. Bunlar Allah tarafından tavsiye edilmiştir. Allah bilendir. Halim'dir.Nisa:12
Cevap :İddianın gücü: Kuvvetli
İddia: Ayetler çelişkili ve tutarsızdır.
İddia 1:
Aşağıdaki örneklerde kurana göre miras oranları uygulandığında çelişkiler oluşmaktadır.
Varsayalım ki, bir adam öldü ve geride üç kız evlat, bir ana, bir baba ve eşini bıraktı.. ayetlere göre miras paylaşımı şöyle olacaktır:
Üç kız evlada mirasın 2/3'ü, ana ve babanın her birine 1/6, karısına 1/8 kalacaktır.
Bu durumu, matematiksel olarak hesaplarsak:
(2/3)+(1/6)+(1/6)+(1/8 )= 27/24 = 1,125 bulunur! (Halbuki 1,0 olması gerekirdi!..)
Bu sonuç Kur'an'da verilen oranların hatalı olduğunu göstermektedir. Çünkü mirasın %112,5 u mirasçılara dağıtılamaz. Böyle %100'ün üstünde bir dağıtım yapmak imkansızdır.”
İddia 2:
Bir adam ölür ve geride anası, karısı ve iki kız kardeşi kalır. Kuran’ın yukarıda verilen ilgili miras ayetlerine göre; ana’ya mirasın 1/3’ü, karısına mirasın 1/4’ü, iki kardeşe de toplam 2/3’ü kalacaktır:Aşağıdaki örneklerde kurana göre miras oranları uygulandığında çelişkiler oluşmaktadır.
Varsayalım ki, bir adam öldü ve geride üç kız evlat, bir ana, bir baba ve eşini bıraktı.. ayetlere göre miras paylaşımı şöyle olacaktır:
Üç kız evlada mirasın 2/3'ü, ana ve babanın her birine 1/6, karısına 1/8 kalacaktır.
Bu durumu, matematiksel olarak hesaplarsak:
(2/3)+(1/6)+(1/6)+(1/8 )= 27/24 = 1,125 bulunur! (Halbuki 1,0 olması gerekirdi!..)
Bu sonuç Kur'an'da verilen oranların hatalı olduğunu göstermektedir. Çünkü mirasın %112,5 u mirasçılara dağıtılamaz. Böyle %100'ün üstünde bir dağıtım yapmak imkansızdır.”
İddia 2:
Hesap yapalım:
(1/3) + (1/4) + (2/3) = 1,25 !..
Burada da , miras paylaşılıyor, paylar toplanınca, mirastan daha büyük %25 daha büyük çıkıyor!..
Allah-varsa eğer- bu kadar hesap bilmez olabilir mi?
Ayetler:
Allah çocuklarınız hakkında, erkeğe iki dişinin hissesi kadar tavsiye eder. Eğer kadınlar ikinin üstünde ise, bırakılanın üçte ikisi onlarındır; şayet bir ise yarısı onundur. Ana babadan her birine, ölenin çocuğu varsa yaptığı vasiyetten veya borcundan arta kalanın altıda biri, çocuğu yoksa, anası babası ona varis olur, anasına üçte bir düşer. Kardeşleri varsa, altıda biri annesinindir; babalarınız ve oğullarınızdan menfaatçe hangisinin size daha yakın olduğunu siz bilmezsiniz. Bunlar Allah tarafından tesbit edilmiştir. Doğrusu Allah bilendir, Hakim olandır.Nisa:11
Kadınlarınızın çocukları yoksa bıraktıklarının yarısı sizindir, çocukları varsa, bıraktıklarının ettikleri vasiyetten veya borçtan arta kalanın dörtte biri sizindir. Sizin çocuğunuz yoksa ettiğiniz vasiyet veya borç çıktıktan sonra bıraktıklarınızın dörtte biri karılarınızındır; çocuğunuz varsa, bıraktıklarınızın sekizde biri onlarındır. Eğer bir erkek veya kadına kelale yollu (çocuğu ve babası olmadığı halde) varis olunuyor ve bunların ana-bir erkek veya bir kız kardeşi bulunuyorsa, her birine edilen vasiyetten veya borçtan arta kalanın altıda biri düşer; ikiden çoksalar, üçte birine, zarara uğratılmaksızın ortak olurlar. Bunlar Allah tarafından tavsiye edilmiştir. Allah bilendir. Halim'dir.Nisa:12
Bu konu ile ilgili çeşitli mezheplerin farklı cevapları vardır.Detay için bknz:
http://feraiz.blogspot.com.tr/p/ihtilafli-konular.html
http://www.youtube.com/watch?v=xtxQbeDDvkM
En doyurucu ve tatminkar olanı İbni Abbas'ın öncelik metodudur ve şia bu metodu uygulamaktadır:
İbn Abbas'a göre daima farz sahibi olana öncelik verilmeli, noksan kalan kısım her zaman pay sahibi olmayan bazen biğayrihi asabe olabilen kadınlara tahsis edilmelidir.Öncelik metodunda karı, koca önceliklidir,sonra ana-baba ,en son da çocukların payı verilir.
İdda:1 'deki sorunun cevabı:
Önce karısı mirasın 1/8′ini alır. Sonra kalanı ayrı bir taksime tutularak 1/6′şar hisse anne ve baba, 2/3 hisse de miras bırakanın üç kızı alacak şekilde paylaştırılır.
Miras 144 paya bölünür. Bunun 1/8′ini yani 18 payı miras bırakanın karısı alır. Geride kalan 126 payın 1/6′sı olan 21 payı annesi; 21 payı da babası alır. 126′nın 2/3′ü olan 84 pay da kızlardan her birine 28 pay olmak üzere paylaştırılır. 18+21+21+28+28+28=144
İdda:2 'deki sorunun cevabı:
Karısı öncelikle mirasın sekizde birini alır. Anne ve babası, miras bırakanın karısının terekenin sekizde birini almasından sonra kalanın altıda birini, kız çocuklar da kalanı (önce hissesini ,sonra arta kalanı ) alır.(Bu yazı Allahdostuseyyid tarafından hazırlanmıştır)
Miras 144 paya bölünür. Bunun 1/8′ini yani 18 payı miras bırakanın karısı alır. Geride kalan 126 payın 1/6′sı olan 21 payı annesi; 21 payı da babası alır. 126′nın 2/3′ü olan 84 pay da kızlardan her birine 28 pay olmak üzere paylaştırılır. 18+21+21+28+28+28=144
İdda:2 'deki sorunun cevabı:
Karısı öncelikle mirasın sekizde birini alır. Anne ve babası, miras bırakanın karısının terekenin sekizde birini almasından sonra kalanın altıda birini, kız çocuklar da kalanı (önce hissesini ,sonra arta kalanı ) alır.(Bu yazı Allahdostuseyyid tarafından hazırlanmıştır)
MİRASTA VASİYYET GEÇERLİ MİDİR?
İddianın gücü: Ortaİddia:
Bakara/ 180'de ölümü yaklaşanlar için vasiyet etmek şart koşulmuşken, Nisa/ 11-12 ayetleriyle vasiyetin bir hükmü kalmamış, miras taksimi zorunlu kılınmıştır.
Ayetler:
Miras:
Allah, evlâdınız hakkında size şunu tavsiye eder: Erkeğin payı, iki kızın payı kadardır. Kızlar, ikiden fazlaysa terekenin üçte ikisi onlarındır, kız bir taneyse yarısı onun. Bir çocuğu varsa anayla babanın her birine, terekenin altıda biri kalır. Çocuğu yok da anasıyla babası mîrasçı olursa üçte biri ananındır. Kardeşleri varsa bıraktığı maldan, vasiyeti yerine getirildikten ve borcu ödendikten sonra kalanın altıda biri anaya aittir. Babalarınızdan, oğullarınızdan hangisi, size daha faydalıdır, bilemezsiniz. Bu, Allah'tan farzdır. Şüphe yok ki Allah her şeyi bilir, hikmet sahibidir.Nisa:11
Kadınlarınızın çocukları yoksa bıraktıklarının yarısı sizindir, çocukları varsa, bıraktıklarının ettikleri vasiyetten veya borçtan arta kalanın dörtte biri sizindir. Sizin çocuğunuz yoksa ettiğiniz vasiyet veya borç çıktıktan sonra bıraktıklarınızın dörtte biri karılarınızındır; çocuğunuz varsa, bıraktıklarınızın sekizde biri onlarındır. Eğer bir erkek veya kadına kelale yollu (çocuğu ve babası olmadığı halde) varis olunuyor ve bunların ana-bir erkek veya bir kız kardeşi bulunuyorsa, her birine edilen vasiyetten veya borçtan arta kalanın altıda biri düşer; ikiden çoksalar, üçte birine, zarara uğratılmaksızın ortak olurlar. Bunlar Allah tarafından tavsiye edilmiştir. Allah bilendir. Halim'dir.Nisa:12
İşte bunlar Allah'ın sınırlarıdır. Kim Allah'a ve peygamberine itaat ederse, Allah onu içinden ırmaklar akan ebedi kalacakları cennetlere koyar, işte büyük kurtuluş budur.Nisa:14
Vasiyyet:
Herhangi birinize ölüm yaklaştığında, eğer arkasında yeterli bir servet bırakıyorsa; ana, baba ve diğer yakın akrabalarına uygun şekilde vasiyette bulunmak size farz kılındı. Bu, hayat proğramını Allah'ın kitabıyla belirleyenler için bir yükümlülüktür.Bakara:180
Her kim bu vasiyeti işittikten sonra değiştirirse, bunun bilerek işlenen günahı, vebali, değiştirenlerin boynunadır. Allah her şeyi işitir ve her şeyi bilir.Bakara:181
Kim vasiyet edenin hata yapmasından ya da bilerek yanlış yapmasından korkup, (vârisler arasında) arabuluculuk yaparsa, onun üzerine bir suç yoktur. Muhakkak ki Allâh Ğafûr'dur, Rahıym'dir.Bakara:182
Ey iman edenler. . . Sizden birine ölüm (alâmetleri) geldiğinde vasiyet anında, adalet sahibi iki şahit bulunsun. . . Ya da seyahatteyseniz ve ölüm de size isâbet etmişse, size iki şahit gereklidir. . . (Şehâdetleri konusunda) kuşkulanırsanız, namazı edâ etmelerinden sonra onların ikisini alıkoyarsınız, "Yeminimizi, akraba da olsa hiçbir bedele satmayacağız; Allâh şahitliğini saklamayacağız; aksi takdirde suçlu oluruz" diye Allâh'a yemin ederler.Maide:106
Cevap:
Kadınlarınızın çocukları yoksa bıraktıklarının yarısı sizindir, çocukları varsa, bıraktıklarının ettikleri vasiyetten veya borçtan arta kalanın dörtte biri sizindir. Sizin çocuğunuz yoksa ettiğiniz vasiyet veya borç çıktıktan sonra bıraktıklarınızın dörtte biri karılarınızındır; çocuğunuz varsa, bıraktıklarınızın sekizde biri onlarındır. Eğer bir erkek veya kadına kelale yollu (çocuğu ve babası olmadığı halde) varis olunuyor ve bunların ana-bir erkek veya bir kız kardeşi bulunuyorsa, her birine edilen vasiyetten veya borçtan arta kalanın altıda biri düşer; ikiden çoksalar, üçte birine, zarara uğratılmaksızın ortak olurlar. Bunlar Allah tarafından tavsiye edilmiştir. Allah bilendir. Halim'dir.Nisa:12
İşte bunlar Allah'ın sınırlarıdır. Kim Allah'a ve peygamberine itaat ederse, Allah onu içinden ırmaklar akan ebedi kalacakları cennetlere koyar, işte büyük kurtuluş budur.Nisa:14
Vasiyyet:
Herhangi birinize ölüm yaklaştığında, eğer arkasında yeterli bir servet bırakıyorsa; ana, baba ve diğer yakın akrabalarına uygun şekilde vasiyette bulunmak size farz kılındı. Bu, hayat proğramını Allah'ın kitabıyla belirleyenler için bir yükümlülüktür.Bakara:180
Kim vasiyet edenin hata yapmasından ya da bilerek yanlış yapmasından korkup, (vârisler arasında) arabuluculuk yaparsa, onun üzerine bir suç yoktur. Muhakkak ki Allâh Ğafûr'dur, Rahıym'dir.Bakara:182
Ey iman edenler. . . Sizden birine ölüm (alâmetleri) geldiğinde vasiyet anında, adalet sahibi iki şahit bulunsun. . . Ya da seyahatteyseniz ve ölüm de size isâbet etmişse, size iki şahit gereklidir. . . (Şehâdetleri konusunda) kuşkulanırsanız, namazı edâ etmelerinden sonra onların ikisini alıkoyarsınız, "Yeminimizi, akraba da olsa hiçbir bedele satmayacağız; Allâh şahitliğini saklamayacağız; aksi takdirde suçlu oluruz" diye Allâh'a yemin ederler.Maide:106
Cevap:
Anahtar kelime Nisa:11 deki "vasiyeti yerine getirildikten ve borcu ödendikten sonra" kelimeleridir.
Kastedilen vasiyyet başkalarına olan "yazılı olmayan borçların" yakınlara vasiyyeti , duyurulmasıdır. Borç itirafıdır.(Bakara:180 - Nisa 11 deki vasiyyet ).Yazılı olanlar ise "yazılı borc" dur.(nisa:11 deki borç).Yazılı olmayan borçlar beyan edilirken varisler ve alacaklılar arasında bir anlaşmazlık çıkarsa(bakara:181)ara düzeltilebilir.
Bakara :182 deki hata ve bilerek yanlış yapma "kişinin borçlu olduğunu ve borcunun miktarını" bilerek veya hatayla yanlış beyan etmesidir.Bu durumda alacaklılar ve varislerin arasını düzeltmede bir günah yoktur.
Kısaca kişi ölmeden önce malının sahibidir ve istediği şekilde vasiyet edebilir.Bu vasiyyet yukarıdaki ayetlerde bahsedilen vasiyyet değildir.Ayetlerdeki vasiyyet borçlarının ödenmesini yaşarken yakınlarına vasiyyet etmesidir..Öldüğünde vasiyyetler yerine getirilir ve kalan kısım ise ayetlerde belirtildiği şekilde taksim edilir.
Kastedilen vasiyyet başkalarına olan "yazılı olmayan borçların" yakınlara vasiyyeti , duyurulmasıdır. Borç itirafıdır.(Bakara:180 - Nisa 11 deki vasiyyet ).Yazılı olanlar ise "yazılı borc" dur.(nisa:11 deki borç).Yazılı olmayan borçlar beyan edilirken varisler ve alacaklılar arasında bir anlaşmazlık çıkarsa(bakara:181)ara düzeltilebilir.
Bakara :182 deki hata ve bilerek yanlış yapma "kişinin borçlu olduğunu ve borcunun miktarını" bilerek veya hatayla yanlış beyan etmesidir.Bu durumda alacaklılar ve varislerin arasını düzeltmede bir günah yoktur.
Kısaca kişi ölmeden önce malının sahibidir ve istediği şekilde vasiyet edebilir.Bu vasiyyet yukarıdaki ayetlerde bahsedilen vasiyyet değildir.Ayetlerdeki vasiyyet borçlarının ödenmesini yaşarken yakınlarına vasiyyet etmesidir..Öldüğünde vasiyyetler yerine getirilir ve kalan kısım ise ayetlerde belirtildiği şekilde taksim edilir.